Met oud en nieuw nog zo’n kleine veertig koude winternachten van ons vandaan beginnen alle uitnodigingen voor feesten en festijnen ter ere van de jaarwisseling weer binnen te stromen. Van intieme bijeenkomsten tot heuse knalfuifen, alles wordt er aan gedaan om er een memorabele avond vol vertier van de bovenste plank van te maken. Een enkeling, inclusief ikzelf, bevindt zich tijdens deze feestelijke aangelegenheid in één van de berggebieden waar de edele kunst van de wintersport bedreven wordt, om daar op geheel eigen wijze en met een maag vol Zwitserse kazen of Duitse bockworsten het nieuwe jaar in te luiden. Een essentieel onderdeel van deze avond vol rituelen is het opentrekken van een flesje bubbels, of beter gezegd een boel flesjes bubbels. Ja, we hebben het hier over Champagne!

 

Volgens Willem Wever is deze nog vrij jonge traditie meer gericht op de knal van de kurk die het oude jaar wegschiet dan op het gouden goedje in de fles zelf. Hier is dat niet het geval. Het goedje in de fles is heilig, de schietende kurk slechts een leuke bijkomstigheid. Met name de bubbels zorgen ervoor dat de ervaring van de drank, wanneer juist gedronken, gelijkend is aan een engeltje dat over je tong piest waarbij je nekharen overeind gaan staan van de miljoenen kleine speldenprikjes die je in je mond voelt. Althans, zo is mijn persoonlijke ervaring zijnde een fervent champagnedrinker. Ik wil jullie dan ook met alle liefde nog een laatste wijsheid over champagne meegeven voor ik over ga op de orde van de dag, zodat wij LASsers zelfs tijdens het aftellen naar tweeduizendendertien nog de wijsneus uit kunnen hangen: groter is niet altijd beter! Let wel: het gaat hier om de grootte van de bubbels, niet om de fles, die moet natuurlijk zo groot mogelijk zijn.

 

De reden van dit eindeloze gezwets over wijn met prikjes is onze grote LASpost champagneprijs! Ja, je leest het goed, het gaat hier om een prijs! Een heuse champagnefles kan aan het einde van dit studiejaar jouw eigendom zijn en voor jou alleen, al zou de redactie van de LASpost met alle liefde met je mee proosten natuurlijk. Het enige wat je hoeft te doen om de fles binnen te halen is het schrijven van het meest toonaangrijpende verhaal voor de online LASpost. Een verhaal zo goed, dat het zelfs het artikel “6 redenen…” van Bram de Rijk overtreft. Met zijn 71 “facebooklikes” kan dit artikel namelijk gezien worden als het meest succesvolle artikel van de online LASpost en voor nu de grote kanshebber voor de prijs. Zoals de zwarte balk onderaan zijn artikel al in parelwitte letters naar voren knalt: Bram is God. In ieder geval de God van de online LASpost. Het is nu aan jullie om deze grootmeester te verslaan in de literaire strijd en wie weet ben jij degene die de fles weg zal mogen tanken!

 

Mail je idee of tekst naar laspost@usatlas.nl en word beroemd! 

0